top of page

ДИПТИХЪТ АРТО / THE ARTAUD DIPTYCH

REON - Атина, Гърция

ДИПТИХЪТ АРТО / THE ARTAUD DIPTYCH
ДИПТИХЪТ АРТО / THE ARTAUD DIPTYCH

14.09.2024 г., 19:30 ч. – 21:40

Камерна зала

PLEASE, SCROLL DOWN FOR ENGLISH.

ДИПТИХЪТ АРТО

„Арто/ Ван Гог“ и „Кост“

от Йоли Андреади и Арис Аспрулис

Две нови пиеси, вдъхновени от живота и творчеството на

забележителния артист и мислител на ХХ век Антонен Арто

режисьор Йоли Андреади

сценограф Димитра Лякура

художествено осветление Сакис Вирвилис

композитори Джордж Паламиотис („Кост“) и Ерато Кремида („Арто/ Ван Гог“)

костюмограф Константинос Каспирис („Кост“) и Димитра Лякура („Арто/ Ван Гог“)

фотограф Кики Пападопулу

трейлър Майкъл Мавромустакос

сценичен мениджър Панос Солдатос

мениджър продукция Орестис Тацис

АРТО/ ВАН ГОГ

Джийн Джилет в ролята на Антонен Арто

КОСТ

Герасимос Генатас в ролята на Антонен Арто

Музикално изпълнение на живо Джордж Паламиотис

ДИПТИХЪТ АРТО

Арто е писател, поет, драматург, есеист, актьор и театрален режисьор от гръцки произход. Широко признат за една от ключовите фигури на театъра от ХХ век и на европейския авангард, той е известен със своите сурови, сюрреалистични и трансгресивни теми, кактои със значителното си влияние върху театралната култура. Според Сюзън Зонтаг влиянието на Арто е толкова радикално, че съвременният театър може да бъде разделен на две епохи: преди Арто и след Арто. Със спектакъла „Диптихът Арто“ тойсе завръща на сцената за последен път, изигравайки представлението на живота си. Целта му е да ни изведе от дълбокия личен мрак на болката, несправедливостта и лицемерието към чистата изкупителна светлина, където властва Великият закон на сърцето.

В първия спектакъл от „Диптихът Арто“, озаглавен "Арто / Ван Гог", ролята на Антонен Арто се изпълнява от забележителния американски актьор Джийн Джилет. Във втория спектакъл, озаглавен "Кост", ролята на Антонен Арто се е поверена напопулярния гръцки актьор Герасимос Генатас, а с него на сцената излиза и големият гръцки музикант-изпълнител Джордж Паламиотис.

Тези две нови пиеси, чиито автори са популярнитегръцки драматурзи Йоли Андреади и Арис Аспрулис, режисирани от изтъкнатата Йоли Андреади, са носители на няколко значими награди и се радват на възторжени отзиви, след представянето им в The Tank Theatre (Манхатън, Ню Йорк, 2023 г.), Semio Theatre (Гърция, Атина, 2023-24 г.) и Art Theatre Karolos Koun (Гърция, Атина, 2022 г.):

- "Най-добър актьор за 2022 г." – селекция на редакторите на списание "Athens Voice" („Кост“)

- "Един от най-добрите спектакли на годината" – селекция на редакторите на списание "247news" („Арто/ Ван Гог“)

- "Един от най-добрите актьори на годината" – награди на читателите на списание "Athinorama" („Кост“)

- "Един от най-добрите спектакли на годината" – награди на читателите на списание "Athens Voice" („Диптихът Арто“)

АРТО / ВАН ГОГ

Париж, 1947 г. Антонен Арто се появява в препълнена зала. Изглежда спокоен. След 9-годишно психиатрично заточение и претърпени 51 електрошока само през последната година, той изглежда е върнал своята"нормалност". Заглавието на лекцията му е "Ван Гог – човекът, самоубит от обществото". Публиката мълчи. Той обаче е твърдо убеден в тезата си. Носи и доказателство. То се крие между страниците на 406-те изписани тетрадки, с които никога не се е разделял. Порядъчното парижко съсловие е изпълнило залата, за да го чуе – Жид, Бретон, Камю, Лакан. Арто страстно защитава твърдението, че самоубийството на Ван Гог е имало своите извършители. Отначало търсел причините за самоубийството в картините и кореспонденцията на великия художник, но вече подозирал, че истинските извършители седят в публиката. Арто усеща пулса и пророчествата на Ван Гог. И иска да разобличи виновниците. Иска да извика в защита на невинните, да изрече последната сричка между великатанесправедливост на света и онова, което кара човек да заспива със зареден пистолет в ръка. Пиесата е вдъхновена от есето на Арто "Ван Гог – човекът, самоубит от обществото", публикувано през 1947 г., година преди смъртта на автора.

КОСТ

През 1935 г. в Париж Арто измисля нова театрална форма – Театър на жестокостта, и за да я приложи на практика, създава пиесата "Ченчи" - трагедия за римския граф Ченчи, чиято непълнолетна дъщеря го намира убит. Премиерата на пиесата в театър "Фолис Ваграм" претърпява пълен провал. Арто решава, че никога повече няма да режисира, започва да пътешества в търсене на изкупление и е арестуван за скитничество. През 1938 г. е официално обявен за "невменяем" и е отведен в психиатрична клиника, където остава в продължение на 9 години. Само през последната година той е подложен на повече от 51 електрошока. Там развива параноя, че идват в съня му и тровят сънищата му чрез магии, там изпада в кома и се събужда, докато го водят в моргата, а там психоаналитикът Жак Лакан триумфално заявява, че "най-накрая г-н Арто е излекуван; няма да се налага нищо да пише повече". През 1946 г. той възвръща свободата си, но методите на лечение вече са му нанесли непоправими увреждания. "Приятели на Антонен Арто" организират вечер, посветена на творчеството му, но той не е допуснат да присъства, за да не рискуват поредния му изблик на ярост. Разочарован, Арто доброволно се връща в килията си, като решава да се превърне в най-виртуозния актьор и да изнесе един последен моноспектакъл, едно избухване пред непредубедена публика. Публика, която той ще си измисли. Публика, родена да го обича. Той поставя познатата сцена на "провалилия се" Ченчи, на преден план извежда душата си, оголва я и я изпява със страстно майсторство. Той поставя старата сцена на "провалилия се" Ченчи, като на преден план извежда душата си, оголва я и я изпява със страстно майсторство. В приказния пейзаж на спомена и в ритъма на музиката той проследява спускането в една дълбока неизразима изповед. Творец, гений, революционер, ревизионист, поет, учител, умопомрачен, агресивен, епилептик, себеразрушителен и дълбоко, дълбоко влюбен, той съчинява по провокативен начин своята последна присъда срещу съвременното благоприличие, изплезва се срещу скалъпените авторитети на нашето време и връща Театъра на жестокостта на предопределеното му място: в огнените сърца на бунтарите.

***

THE ARTAUD DIPTYCH

two new plays by Ioli Andreadi and Aris Asproulis

Directed by Ioli Andreadi

Artaud / Van Gogh

Gene Gillette as Antonin Artaud

Bone

Gerasimos Gennatas as Antonin Artaud

Live Music Performance by George Palamiotis

Showtimes: September 14, 7:30 pm, Plovdiv Drama Theatre, 38 Knyaz Alexander Str., Plovdiv

Stage at a Crossroads International Theatre Festival welcomes for the first time in its 28-year history a diptych of theatre shows, each in the native language of the performing actors (with subtitles in Bulgarian). The exceptional American actor Gene Gillette and the prominent Greek actor Gerasimos Gennatas each play the role of groundbreaking 20th-century artist Antonin Artaud in THE ARTAUD DIPTYCH. In the second part the audience will also enjoy the live performance of the great Greek musician George Palamiotis. The two plays "Artaud / Van Gogh" and "Bone" are written by prolific Greek playwrights Ioli Andreadi (also director of the diptych) and Aris Asproulis.

Artaud is the writer, poet, dramatist, essayist, actor and theatre director of Greek descent, widely recognized as one of the major figures of the 20th century theatre and the European avant-garde, known for his raw, surreal and transgressive themes and for his defining influence on theater culture. Susan Sontag explains that Artaud's influence was so radical that the recent theater can be divided into two eras: pre-Artaud and post-Artaud. With THE ARTAUD DIPTYCH show, Artaud returns to the stage for the last time, giving the performance of his life. His goal is to lead us from the deep, personal darkness of pain, injustice and hypocrisy to the pure and redemptive light, where the Great Law of the Heart reigns.

The shows have already received important awards and rave reviews as they were presented the last two years in THE TANK THEATRE (Manhattan, New York, 2023), SEMIO THEATRE (Greece, Athens, 2023-24) and Art Theatre Karolos Koun (Greece, Athens, 2022):

- “Best Actor 2022” according to the editors’ choices of “Athens Voice” Magazine (Bone)

- “One of the Best Shows of the year” according to the editors of “247news Magazine” (Artaud/Van Gogh)

- “One of the Best Actors of the year” in “Athinorama Magazine’s Readers Awards” (Bone)

- “One of Best Shows of the year” in “Athens Voice Magazine's Readers Awards” (The Artaud Diptych)

Artaud / Van Gogh Reviews

  •  The biggest surprise of the season. Gillette becomes Artaud himself. A performance on how an actor can incarnate such a turbulent personality and touch perfection. | Georgia Oikonomou - News247
  • The charismatic actor Gene Gillette has not simply stepped into the skin of the role, but has studied in depth the personality he is portraying. Like a sensitive seismograph he captures his enduring emotional and psychological mutations, his twitches, his wandering in the void between wisdom and rational contradiction. Two burning eyes and a burning body reveal a Truth that has come from the deep darkness of existence and isolation. In Gillette's hands Artaud transforms into those biblical prophets who, with their fiery speech, alone on top of a mountain, blast the crowds. Andreadi succeeds in finding the ideal teammate in this multi-year effort to portray Artaud and creates a stripped-down spectacle, where the actor is the absolute protagonist. | Giorgos Mitropoulos - Euronews
  • It's impressive how Gillette stunts - even literally in some scenes of the show - between the insanity of madness and the hero's moments of clarity. He is giving a lesson on what is called "all in good measure" in acting and how this is the key to any great performance. The direction of Ioli Andreadi makes the best use of the great actor, investing in his directness, which perfectly fits the condition of speech. | Giota Dimitriadi- Viewtag
  • The great American actor Gene Gillette enchants us with his performance with a disarming simplicity, without using any outbursts and any acting clichés. We were hanging on his lips, feeling like we saw Artaud himself. We felt the pain, the injustice he suffered, we felt the rage and the desire to expose the hypocrisy of society. Don't miss this theatrical experience. | Vivian Mitsakou - theaterproject365

Bone Reviews

  • Bone is deeply moving because of its strength and directness; it is a punch in the gut. | Maria Kriou – Athinorama
  • We saw Bone, the performance that sticks the tongue out to contemporary propriety. | Georgia Oikonomou – news247
  • Ioli Andreadi is communicating directly with Artaud, leading the performance ritualistically in terms of a shamanic ritual, away from bourgeois aesthetic and perception. | Kostas Zisis – Documento
  • This work manages to not only present the great Artaud but also to do justice to him. | Gregory Ioannides – Efsyn
  • Bone is a prophetic elegy about the ostensibility that will – at some point soon – conquer the world. | Kostas Koulis – Noizy
  • A show-hymn to the genius of Antonin Artaud performed by the luminous actor Gerasimos Gennatas. | Vasilis Kokonis – Free Sunday
  • A theatrical miracle. | George Douatzis – fractal
  • Extraordinary direction. Inconceivable acting. Amazing text! Bravo, bravo, bravo. | Chrysa Kokkinou –  theatro.gr
  • A show that manages to turn into practice Artaud's theoretical concept of a theatre that heals the audience. | Smaro Kotsia – theatrikaprogrammata.gr
  • Gerasimos Gennatas enters his character’s sleepless consciousness. George Palamiotis with his music becomes his other self – the self who carries through his original sounds to the audience what cannot be expressed with words. | Eleni Petasi – To Pontiki

IOLI ANDREADI AND ARIS ASRPOULIS

Ioli Andreadi, theatre and performance director, playwright, and researcher and Aris Asproulis, Dr. of Sociology, Panteion University, playwright and Director of Communication & Publicity of the historic Art Theater Karolos Koun, have co-authored 14 theatrical texts (original and adaptations) staged in Greece, New York, London and Plovdiv. Directed by Ioli Andreadi, the plays have received excellent reviews. Ioli Andreadi and Aris Asproulis specialize in creating original theatrical works, based on extensive research of real events. They also share a deep interest in the Classics (literature, theatre, art), having adopted for the stage a three-hour version of Tolstoy’s War and Peace, a two-hour version of Austen’s Pride and Prejudice, and Euripides’ Ion and Helen. Their work also includes three new plays on the life and work of Antonin Artaud: Artaud/Van Gogh, The Cenci Family and Bone. All their plays have been published by Kapa Publishing House.

Since 2003 Ioli has worked as a theatre director and playwright in Greece and abroad (UK, New York, Berlin, Rome), having directed 38 theatre productions. She studied Directing at RADA (MA). Her PhD in Theatre and Performance at King’s College London was published in English by Kapa Publishing House under the title: Anastenaria: Ritual, Theatre, Performance; An Experiential Study. She is a Fulbright Artist/Arts Scholar, having conducted her research on the dialogue between musical theatre and ancient tragedy in NY (NYMF). She is a member of the Lincoln Center Theater Director’s Lab as an SNF grantee. Her ongoing postdoctoral research on Antonin Artaud and Neuroscience (2015-today) is soon to be published under the supervision of Professor Cornelia Poulopoulou,. She is teaching Performance: Theory and Practice (her book Performance: Theory and Practice; Directing, Philosophy and Culturewas published by KPH) and Art and Symbols as a Guest Lecturer at Universities in Greece and abroad (UOA, University of Cyprus, King’s College London, Aberystwyth University, Brooklyn College CUNY, University of Greenwich UK). She is teaching yoga for actors (Yoga Alliance certification).

Since 2006 Aris has worked as a publicist of both major and experimental theatre, and cultural events, national and international, in Greece, including Epidaurus and Odeon of Herodes Atticus, collaborating with international stars such as Monica Bellucci and John Malkovich. He is teaching Sociology of Work (Panteion University, University of Western Macedonia) and Culture Communication (Panteion University, Artens Seminars.)

Original works

• 2015 & 2022 & 2023 – “Artaud / Van Gogh” (Semio Theatre & Art Theatre Karolos Koun & The Tank Theater – New York)

• 2015 & 2022 - "The Cenci Family" (Michael Cacoyiannis Foundation & Art Theatre Karolos Koun)

• 2016 - "Two hundred and ten thousand yarns of cotton – performing the archive" (Cultural Foundation of Piraeus Bank Group - PIOP)

• 2016 - "Young Lear" (Athens and Epidaurus Festival, Piraeus 260)

• 2019 - "In memory of a young child" (Athens Asylon Aniaton/Hospice for Neuro-disability & Jubilee Theater – University of Roehampton – London UK)

• 2021 & 2022 - "FILIKI ETERIA: the Brotherhood behind the Revolution" (Museums of the Piraeus Group Cultural Foundation & The Tank Theater – New York)

• 2022 & 2023 & 2024 - "Βone” (Art Theatre Karolos Koun & The Tank Theater – New York  & Semio Theatre)

Adaptations

• 2017 - "A man returns to his home believing he will get killed and gets killed" – new ritualistic version for two people of the play "Murder in the Cathedral" by T.S. Eliot on the translation by George Seferis (Art Theatre Karolos Koun)

• 2017-2019 - "Every Brilliant Thing" by Duncan McMillan and Jonny Donahoe (New World Theater & The Hellenic Center – London)

• 2017-2019 - "Ion" by Euripides (Philippi Festival, Acropolis, Delphi & The Tank Theater – New York)

• 2018 - "The Misanthrope" by Moliere (Contemporary Theater)

• 2019-2020 - "War and Peace" by Leo Tolstoy (Municipal Theatre of Piraeus)

• 2020 - "Pride and Prejudice" by Jane Austen (Alkyonis Theatre)

• 2020 & 2022 & 2023 - "Helen" by Euripides (Philippi Festival & Roes Theatre & Stage at a Crossroads International Theatre Festival – Plovdiv, Bulgaria)

Сподели

bottom of page