top of page

Пловдив е столица на театъра с фестивала „Сцена на кръстопът”

19 спектакъла, множество изложби, премиери на книги, кръгла маса, четене на пиеса включва 27-мото издание на Есенния международен театрален фестивал „Сцена на кръстопът”. Той се открива на 10 септември от 19 часа в голямата зала на Драматичния театър с премиерата на „Месец на село” по Тургенев. Представлението е на студентите от НАТ ФИЗ „Кръстьо Сарафов” от класа на проф. Маргарита Младенова, която е и режисьор на спектакъла.   Ден по-късно е и втората премиера в програмата – „Лебедът”  на Пловдивския театър.

„Представление и половина” и „Кралицата майка” на театър „Българска армия”  са двете представления, които можем да гледам на 16 септември. Ден по-късно  от 19 часа на Голяма сцена гостува „Нацията на влюбените” на ДКТ „Иван Радоев”-Плевен.„Съвсем проста история” ще ни разкажат актьорите от Бургаския театър на 18 септември, а в същия ден на Камерна зала ще гледаме и „Светици и перверзници”. Ден по-късно ще се забавляваме с „Една задръстена звезда” на Сатиричния театър, а в същия ден на Камерна зала ще преживеем емоциите на „Чест” на Театър 199.

На 20 септември в Голямата зала на театъра ще тиктака „Портокал с часовников механизъм” на Стайко Мурджев, когото публиката под тепетата познава от работата му като режисьор на Пловдивския театър. Финалът на фестивала е с още едно заглавие от афиша на театъра – „Едип и пророците”. Закриването е на 21 септември от 19 часа в Драматичния театър.

 

Две специални събития – част от съпътстващата програма, ще доставят допълнителна радост на публиката.

На 12 септември от 19 часа в Епископската базилика ще се насладим на изпълнението на гръцката театрална формация „Реон”, която ще представи „Елена” по Еврипид. В същия ден от 19 часа в Кукления театър  египетският театър „Ал-Талеаа” ще гостува със спектакъла „Фарида” на Аида Фахми. Ще гледаме и канадска трупа в рамките на фестивала.

„Есенният салон на изкуствата не може без „Сцена на кръстопът”.  Когато фестивалът започне, се чувствам като част от гръцка делегация. Гледали сте откриването на Олимпийските игри и виждате, че първите, които дефилират, са именно те. И Олимпийските игри, и театърът са тръгнали оттам. Затова правя тази връзка и ще добавя, че нищо, няма да бъде същото, ако я няма "Сцена на кръстопът", каза зам.-кметът по култура, археология и туризъм Пламен Панов и пожела успех на тазгодишното издание.  

Драмургът на Пловдивския театър Александър Секулов пък отбеляза, че акцент тази година е откриването с младите таланти от НАТФИЗ и техния учител проф. Маргарита Младенова.

„Няма друг начин да им дадем път и доверие. Ние в Пловдивския театър разсъждаваме така. Имаме на своя страна публиката, а тя има добри очи. На тези млади хора им е много трудно, влизат в образи, които са далеч от тяхната възраст, но приемат предизвикателството. Ние сме насреща да им дадем поле на изява в най-стария професионален театър в България, с професионален технически екип. Те репетират по 12 часа в НАТФИЗ, но там е друго – там е утробата. Тук – в Драматичния театър, е родилното отделение. Това няма да е първият път, в който екипът ни ще кани млади хора”, каза Александър Секулов. За ролята на театъра като трамплин за талантливите бъдещи звезди говори и изпълняващият длъжността директор на Драмата Сюзанна Арутюнян-ВасилевскаТой разказа и за други две представления – „Едуард II” и „Няма ток за електрическия стол” .

„Едуард II” е копродукция на Драматичен театър-Пловдив и Народния театър „Йордан Хаджиконстантинов-Джинот” от Велес, Република Северна Македония. Режисьор е Андрий Жолдак, когото няма смисъл да представям, а в спектакъла играе нашият актьор Борис Кръстев. Подобни колаборации само една тухла от стената, която ни разделя с нашите съседи, но е крачка напред. През тази година и половина, в която работим с нашите колеги и приятели, не е имало и секунда на разногласия. Може би защото всичко се случва на полето на изкуството”, каза Секулов. Той обяви, че това е първата част от двугодишен проект, финансиран от Министерството на културата на Република Северна Македония.

Втората част – мащабен спектакъл под режисурата на Диана Добрева, ще гледаме догодина в Пловдив. Той ще бъде подготвен в театъра под тепетата.

Второто заглавие, с което македонската трупа идва на фестивала, е „Няма ток за електрическия стол”. То е по пиесата на Александър Секулов, която пловдивската публика гледа в интерпретация на Лилия Абаджиева. Сега своя прочит ще предложи режисьорът Деян Пройковски.

„Ще видите един много зрелищен спектакъл, въпреки че на сцената има само двама актьори, един от които е с качулка и вързан”, анонсира Секулов.

Програмата на „Сцената” представя и една изложба – поклон пред Стефан Данаилов. В понеделник в 10.30 часа ще бъде открита официално фото изложба с непоказвани кадри от личния архив на Мастера. Тя се осъществява с подкрепата на фондация „Пловдив 2019”.

Фестивалът „Сцена на кръстопът” се осъществява с подкрепата на Община Пловдив, Министерство на културата спонсорското семейство. 

Фестивалът „Сцена на кръстопът” се осъществява с подкрепата на Община Пловдив, Министерство на културата, „Роза Импекс”, „КЦМ 2000 груп”, МАИ Груп Холдинг, Атаро Клима и Ондулин. Домакин на събитието е Драматичен театър-Пловдив.

Слоганът на тазгодишното издание е „Театъра: Копнежа”.

bottom of page